A Zentrum für Sonnenenergieund Wasserstoff-Forschung Baden-Württemberg (ZSW – a németországi Baden-Württemberg tartomány napenergia és hidrogén kutatóközpont) friss felmérése szerint a Németországban regisztrált elektromos járművek száma 2019 elején meghaladta a 140 000-et. Ezen járművek több mint fele teljesen elektromos, a többi pedig plug-in hibrid modell. Bár a német kormány eredeti célkitűzése, hogy 2020-ra egymillió elektromos jármű közlekedjen Németország útjain, nem fog teljesülni, de az elektromos mobilitás aránya egyértelműen növekszik. Az elektromos járművek még szélesebb körű elterjedéséhez elengedhetetlen egy átfogó töltési infrastruktúra létrehozása. Ezért fejlesztette ki az elektromos járművek számára az Eaton az xChargeIn univerzális töltőállomásait. Gerhard Haala, az Eaton Electric termékmenedzsere részletesen bemutatja a rendszert.
Több töltőállomásra van szükség.
A Bundesverband der Energieund Wasserwirtschaft (BDEW német energiaipari szövetség) szerint Németországban jelenleg közel 16 100 nyilvános töltőállomás van a elektromos járművek számára. Az egymillió elektromos jármű kiszolgálásához azonban 70 000 normál, nyilvános töltőállomásra és 7 000 gyorstöltő állomásra lenne szükség. Egyébként a németek 65 százaléka szívesebben töltené fel elektromos autóját otthon. A hétköznapi háztartási dugaszoló aljzatok nem alkalmasak arra, hogy hosszú órákon keresztül ilyen nagyságrendű terhelést elviseljenek, ezért ezek használata elektromos autók töltésére a legrosszabb esetben még tűzveszélyes is lehet.
A megfelelő modell minden alkalmazáshoz
Az Eaton xChargeIn termékcsalád négy különböző modellből áll, hogy kielégítse mind a töltőállomásokba befektetni kívánó háztartások igényeit, mind pedig lehetővé tegye azok integrálását kereskedelmi épületekbe vagy többszintes parkolóházakba. Minden modell ellenáll az esőnek, hónak és hidegnek, akár -25 °C-ig is (IP54). A DIP kapcsolóval beállítható tartomány 10 A-től 32 A-ig terjed.
A belépő szintű modelllel bármilyen elektromos jármű tölthető, de ez a modell nem támogatja a háromfázisú gyorstöltést. A fejlettebb standard modell támogatja a gyorstöltést, sőt okostelefonon keresztül is vezérelhető, feltéve, hogy a töltőállomás csatlakozik egy okosotthon vezérlőrendszerhez. Ha például a töltőállomást egy háztartási energiatároló rendszeréhez csatlakoztatják, lehetővé válik a fogyasztók vezérlése, így megelőzhetőek a kapacitási problémák.
Az Eaton két prémium xChargeIn modellt fejlesztett ki kifejezetten társasházak és kereskedelmi épületek számára, melyek lehetővé teszik több töltőállomás összekapcsolását egy töltőhálózati rendszerbe. Így az egyes csatlakoztatott járművek számára automatikusan beállítható a kimenet, illetve mérhetők a fogyasztási adatok és ha szükséges, a számlázás is megoldható. Emellett a prémium modellek gyorstöltésre is alkalmasak, akár 22 kW-ig 400 V-on (3 fázis esetén), vagy 7,4 kW-ig 230 V-on (1 fázis esetén).