„Az ESP az elmúlt évek során bizonyíthatóan életek sokaságát mentette meg" – foglalta össze Gerhard Steiger, a Bosch Chassis Systems Control részleg elnöke számos hatékonysági tanulmány eredményét. „Az ESP mindemellett több, rendkívül hasznos vezetéstámogató rendszer működésének, valamint az automatizált vezetésnek is fontos eleme." A kisodródások megelőzésében hatékonyan segítő berendezést a Bosch fejlesztette ki és 1995-ben, világszerte elsőként kezdte meg sorozatgyártását.
Az ESP mint szériafelszerelés
Az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) közvetlenül a biztonsági öv után a gépkocsik második legfontosabb biztonsági rendszere, amellyel a kutatások szerint a kisodródásos balestek akár 80 százaléka is megelőzhető. Amint a German In-depth Accident Study (GIDAS) baleseti statisztikája mutatja, egyedül 2011-ben 540 emberéletet menthetett meg Németországban az ESP. Az idén már az ország útjain futó személygépkocsik 60 százaléka rendelkezik ezzel az „elektronikus védőangyallal" és mind több országban teszik kötelezővé az új autók számára. Európában már minden 2011 októbere után kiállított típusbizonyítványú modell esetében előírás az ESP, 2014 novemberétől pedig már hiába keressük az extra felszerelések listáján, ugyanis az Európai Unió országaiban minden új gépkocsiban a szériafelszereltség részének kell lennie. Európában már ma is az új személygépkocsik, illetve könnyű haszonjárművek 78 százaléka rendelkezik a biztonsági berendezéssel, az Amerikai Egyesült Államokban pedig 4,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegig minden gépjármű kötelező felszerelése. Ausztráliában és Izraelben szintén előírás már az ESP, míg Japánban, Dél-Koreában, Oroszországban és Törökországban az elkövetkező években lép majd hatályba a vonatkozó szabályozás. Világszerte már a személyautók és a könnyű haszonjárművek 55 százaléka rendelkezik elektronikus menetstabilizálóval, s Kínában is csaknem minden negyedik új személyautó az ESP rendszerével felszerelve gördül le a szerelőszalagról. E biztonsági berendezés rohamos terjedéséről árulkodik a gyártási darabszámokra vetett pillantás is: az 1995-ös gyártáskezdettől 2010-ig a Bosch összesen 50 millió ESP-rendszert állított elő, majd ez a volumen mindössze négy év alatt a duplájára emelkedett. „ESP-rendszereinkből 2010 óta éves szinten már többet készítünk világszerte, mint a jól ismert blokkolásgátlóból (ABS)" – emelte ki Steiger. A technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítójaként Németországban, Franciaországban, az Amerikai Egyesült Államokban, Japánban, Kínában, Indiában és Brazíliában is készíti e rendszereit.
Modulrendszerben, minden igényre
Sorozatgyártása kezdete óta a Bosch lépésről lépésre fejlesztette tovább e nagyjelentőségű aktív biztonsági berendezést, melyet további funkciókkal egészített ki. Míg az első változat még 4,3 kilogrammot nyomott, a jelenlegi, alapkivitelében mindössze 1,6 kilogrammos 9. generáció egyszerre könnyebb és költségtakarékosabb, mégpedig kisebb beépítési méretek mellett. „Az ESP ma már minden járműkategóriában az anyagilag is elérhető technikák közé tartozik" – mutatott rá Steiger fáradozásaik sikerére. A gépkocsik hajtásrendszereinek mind szélesebb körű elektromossá alakítása, valamint az egyre átfogóbb vezetéstámogató rendszerek komoly kihívást is jelentenek a mai elektronikus menetstabilizálók tervezői számára. A Bosch azonban modulrendszere révén már ma is minden igényre a legoptimálisabb technikát kínálja. Megfelelő ESP-rendszere az iBooster elektromechanikus fékrásegítővel közösen még a teljesen automatikusan közlekedő gépkocsikhoz is biztosítja a számukra előírt redundanciát.
Az ESP technikájára épülő vezetéstámogató rendszerek
Az új vezetéstámogató rendszerek jóval biztonságosabbá és kényelmesebbé teszik az autózást. A Bosch olyan támogató funkciókat is fejleszt, amelyek önműködően tartják a követési távolságot, szűk parkolóhelyekre is könnyedén bekormányozzák az autót, a kritikus szituációkra pedig időben figyelmeztetik a vezetőt. Az elkövetkező évek során mind több közlekedési manőver válik teljesen automatizálttá: az autók önállóan állhatnak be a garázsba vagy automatikusan közlekedhetnek a reggeli csúcsforgalomban az autópályán. Mindezen funkciók közös tulajdonsága, hogy a vezető beavatkozása nélkül is fékezhetik a járművet, amely utasításokat az ESP rendszere alakít gyakorlati fékezéssé. Az elektronikus menetstabilizálóval eleve felszerelt gépkocsik így jóval egyszerűbben bővíthetők további biztonsági és kényelmi funkciókkal, a lényeg ez esetben a jármű környezetét felügyelő érzékelőkkel kiépített, fejlett hálózati kapcsolat. A jármű ezen „érzékszerveivel" ismeri fel a közlekedés többi résztvevőjét, illetve határozza meg távolságukat, sebességüket és menetirányukat. A Bosch mindehhez ultrahangos, videó- és radarérzékelők széles palettájával is szolgál.
A Bosch az ENSZ közlekedésbiztonsági kampányát is támogatja
A közlekedési balesetek évente mintegy 1,3 millió emberéletet követelnek, mindemellett milliók sérülnek meg. Az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) 2011-ben indított „A közlekedésbiztonság évtizede" kampányának célja 2020-ig először megállítani a közlekedési balesetek halálos áldozatai számának növekedését, majd fokozatosan csökkenteni azt. A Bosch már a kezdetektől a kampány résztvevője, és egyedül 2014-ben 150 ezer dollárral támogatta a kezdeményezést. Az összeg az új gépkocsik számára független értékelési programokat kidolgozó Global NCAP szervezet munkáját segíti, elsősorban olyan feltörekvő piacokon, mint például India. A Bosch közreműködésével és segítségével már az elmúlt évek során is világszerte számos projektet sikerült megvalósítani a közlekedés biztonságának szolgálatában.