A magyarországi cégeknek is kötelező volt csatlakozni az EMCS-hez (Excise Movement and Control System - Jövedéki Árumozgási és Ellenőrző Rendszer), amely ma 150-170 ezer gazdálkodó szervezet jövedéki termékeinek közösségen belüli, adófelfüggesztéssel való szállításának felügyeletét látja el. A papíralapú bizonylatok ellenőrzési metódusa helyett az új, elektronizált eljárás kétséget kizáróan követi a termékek mozgását és felügyeli a szállításokat. A több mint 10 éves tervezést követően bevezetett rendszer fő célja a jövedéki termékekkel való visszaélések megakadályozása, egyszersmind a résztvevő cégek dokumentumkezelésének egyszerűsítése.
Ugyan a papíralapú dokumentálás még egy ideig fennmarad, 2010-től már csak az EMCS alapjának számító elektronikus kísérőokmánnyal ellátott szállítmányok indulhatnak útjukra az Európai Unióban. Valamennyi jövedéki terméket szállító vasúti vagont vagy kamiont elektronikus okmány segítségével felügyelnek, melynek állapotai mutatják meg a szállítás folyamatát, a szállítmány feladója általi benyújtásától egészen a címzett általi visszaigazolási jelentés feladóhoz való visszaérkezéséig.
Rendszerműködés
A Cason által fejlesztett központi alkalmazás kapcsolódik a VPOP szerveréhez, így a jövedéki termékek szállításához kapcsolódó adatközlés zökkenőmentesen folyhat. Az olajipari termékek esetén a vasúti kocsik vagy kamionok megtöltésekor küldi a rendszer a törzsadatokat (szállító neve, termék kódja, vevő neve, stb.) és az automata mérőrendszer által mért tényadatokat (liter, kilogramm, sűrűség), majd az adatcsomag a Cason rendszerén keresztül a VPOP központjába küldi azokat. Feladáskor az eddigi szigorú számadású Adminisztratív Kísérő Okmány-t lecseréli az e-TKO elektronikus okmányra, amelynél nincs szükség sorszámtartomány előzetes igénylésére.
Az EMCS mind a VPOP, mind a rendszert alkalmazó gazdasági szervezet számára jelentős haszonnal jár: a jövedéki hatóság on-line módon, folyamatosan tudja gyakorolni a jövedéki termékek felügyeletét, mérsékelve a csalásokból származó jelentős bevétel-kiesést (jövedéki adó, ÁFA, egyes esetekben vám). A rendszer használata a jövedéki tevékenységet folytató gazdálkodó szervezeteknek (legyen az vevő vagy eladó) ugyan kötelező, de számukra már rövid távon is jelentős haszonnal bír, hiszen a beérkező szállítmányokról a feladás után rövid idővel értesülnek. Olyan esetekben, amikor a szállítmány nem érkezik meg időben a vevő telephelyére, akkor a feladónak erre magyarázatot kell adnia...
Jelenleg a Cason rendszere a kőolajipari termékekre készült, ám könnyen továbbfejleszthető más jövedéki termékeknek az EMCS rendszerbe integrálására is. Hosszú távra tekintve még egy jelentős előnnyel bír az új rendszer: miután az elektronikus dokumentum-kezelés felváltja a papír alapú dokumentumokat, így jelentősen csökken a környezet terhelése is.
Adatfeldolgozás
A jövedéki termékekkel foglalkozó cégek az EMCS rendszerhez kapcsolódnak. Az áruszállítással kapcsolatos műveletekről ezen keresztül rendelkeznek a következő esetekben:
- Feladások indítása
- Beérkezések visszaigazolása
- Szállítmányok átirányítása
A Cason partnercégeinél a következő új funkciókkal bővültek a nyilvántartó rendszerek az EMCS-hez való kapcsolódás érdekében:
- A szállítmány indításához kapcsolódó funkciók (tervezet-benyújtás, okmány-nyomtatás) elkészítése
- Kívülről érkező üzenetek fogadása és megjelenítése
- Szállítmány feladás kezelése
- Szállítmány fogadása és visszajelentése
- Emlékeztetők kezelése
- Szállítmány törlése
- Átirányítás
- Export feladások kezelése
Az EMCS-ről bővebben a VPOP honlapján olvashat
További hírek az IT és Telekom rovatból
Apple iPad: több mint egymillió eladott készülék
A Fujitsu egységes LIFEBOOK kínálata tudatos vásárlók számára
Xerox A3 MFP: gyorsabb lapolvasás, élesebb színek
NHH-tájékoztató a digitális átállásról
A Toshiba SX sorozattal bővíti a Camileo videokamerák termékcsaládját