Az NHH a fogyasztók figyelmét arra akarja felhívni, hogy új televíziókészülék beszerzése előtt tájékozódjanak, hogy lakóhelyükön milyen televíziózási módok közül választhatnak és ehhez milyen televízióra, vevődekóderre (set-top-box), esetleg antennára van szükség.
A jelenleg még az analóg adásokat nézőknek a következő időszakban el kell dönteniük, hogyan kívánnak a jövőben televíziózni: áttérnek a jelenleg az ország 88 százalékán már elérhető és hét műsort előfizetési díj nélkül, kettőt pedig előfizetéssel továbbító digitális földfelszíni adások vételére, vagy pedig valamelyik előfizetéses - kábeltelevíziós, műholdas vagy IPTV-s szolgáltatást - választják.
Az NHH most publikált Televíziózási lehetőségek című fogyasztói tájékoztató kiadványa ebben a döntésben próbál segíteni minden tévénézőnek, bemutatva a szolgáltatásokat és a különböző technológiák legfőbb jellemzőit.
A hatóság rendezvényén az NHH illetékesei elmondták, a hatóság a kereskedelmi egységeknél folyamatosan ellenőrzi a vonatkozó - 6/2008. (XI. 27.) MeHVM-KHEM együttes rendelet a televíziókészülékek digitális műsorok vételére való alkalmasságának megjelöléséről - kötelezettségek betartását, így többek között azt, hogy a kereskedelmi forgalomba kerülő televíziókon és digitális vevődekódereken szerepelnek-e a digitális földfelszíni vételre való képességet jelző feliratok.
A vételre önállóan alkalmas - MPEG-4 AVC/H.264 tömörítési eljárást használó - televíziókon, illetve set-top-boxokon "A készülék alkalmas a magyarországi földfelszíni, szabad hozzáférésű digitális televíziós műsorszórás vételére" feliratnak kell szerepelnie.
Az NHH eddigi ellenőrzéseinek tapasztalatai szerint a kereskedelmi egységek tájékoztatási gyakorlata nem minden esetben felel meg az előírásoknak, azonban általában a felszólítások hatására a tájékoztatás színvonala jelentősen javult. 2009-ben a vizsgált kereskedelmi helyek (boltok, webáruházak, reklámújságok) 41 százalékánál nem minden felelt meg az előírásoknak.
Az NHH piacfelügyeleti tevékenysége mellett a Digitális átállás monitoringon belül próbavásárlásokkal ellenőrzi a kereskedelmi egységekben az eladók informáltságát, a tájékoztatás pontosságát és kritikus pontjait a digitális átállás szempontjából. Ezek alapján elmondható, hogy növekvő arányban és pontosabban adják át az információkat a digitális földfelszíni vétellel és az eszközökkel kapcsolatban az eladók, mint korábban, problémát jelent ugyanakkor, hogy még mindig nem jellemző, hogy az összes szükséges információ elhangzik.
Így például a digitális földfelszíni vételhez eszközt vásárlóknál csak minden második esetben kérdeznek rá az antennára, míg a megfelelő antenna a digitális földfelszíni vételi módnak egy kritikus pontja. Elsősorban csak a vevők konkrét rákérdezése esetén adják meg az információkat, így éppen az amúgy is felkészültebb, megfelelően kérdező vevők jutnak pontosabb és részletesebb ismeretekhez a témában.
Ennek a helyzetnek a javítására, továbbá a 6/2008 (XI. 27.) MeHVM-KHEM együttes rendelet tájékoztatási funkciójának kiegészítése céljából készült el a Kereskedelmi ajánlás, amely a kereskedelmi egységek munkatársainak munkáját segíti.
További hírek az IT és Telekom rovatból
A Toshiba SX sorozattal bővíti a Camileo videokamerák termékcsaládját
Egy tanulmány 2020-ra közel 45-szörös éves adatmennyiség-növekedést prognosztizál
A MinDig TV-t használók aránya elérte a földfelszíni háztartások számának 10 százalékát
Az EMC tovább növelte előnyét a külső lemezes tárolórendszerek piacán
Új ár-teljesítmény világrekordot állított fel a Fujitsu ETERNUS DX440 tárolója